Ve stínu největšího IPO na světě, e-commerce společnosti Alibaba, se v poslední době dařilo i jinému letošnímu IPO - výrobci kamer pro volnočasové využití GoPro (GPRO:US). Toto IPO se přitom co do výkonnosti řadí v letošním roce k těm úplně nejúspěšnějším. V posledních několika týdnech se akcie GoPro těšily nebývale velkému zájmu investorů. Je tato euforie opodstatněná, nebo se jedná pouze o krátkodobé momentum a vyplatí se ještě naskakovat do rozjetého vlaku?

Obchodování s akciemi GoPro bylo zahájeno na americké burze počátkem letošního léta při upisovací ceně 24 USD, a titul jen za první den posílil o 30%. Poté, co se cena akcií během jednoho týdnu od IPO obchodovala za dvojnásobek přišlo "mírné" vystřízlivění a titul část svých zisků odevzdal. Stále se však akcie obchodovala v rozmezí 40-30 USD. Zájem investorů o titul lze přičíst faktu, že produktová řada Hero, má mezi uživateli podobnou fanouškovskou základnu jako třeba výrobky firmy Apple. Jedná se tedy o módní technologický trend, který potvrzují i nespočty videií na internetu zachycující využití těchto kamer při všemožných adrenalinových aktivitách. Díky této oblibě si může výrobce dovolit nasadit i odpovídající cenu výrobku, která se na českém trhu pohybuje v průměru okolo 10 tis. Kč (Hero 3). Tomu pak odpovídá i hrubá marže firmy (za rok 2013 činila 37%, a pro letošní rok se očekává nárůst na 42%).

Akcie GoPro se však v posledních týdnech vydaly raketovým tempem nahoru a ignorovaly tak celkový vývoj na akciových trzích (viz. graf porovnávající akcie GoPro a index Russell 2000). Nad posledním vývojem musí fundamentálním investorům vyvstávat husí kůže. Akcie za poslední měsíc vyletěly o neuvěřitelných 73% a tržní kapitalizace se rázem vyhoupla na 10 mld. USD. Část tohoto růstu jde nepochybně na vrub tzv. short squeeze efektu, kdy investoři spekulující na pokles akcie, jsou nuceni s neustálým růstem titulu zavírat svoje pozice a podporovat tak další růst akcie. Z části to jde na vrub očekávání představení nové modelové řady Hero 4. Z pohledu základních ukazatelů se však firma obchoduje na těžko opodstatněných valuacích (84x letošního zisku, P/B 32.8x a EV/EBITDA 44x). Přitom nikde není psáno, že očekávaný růst tržeb v příštích letech o 20% (jedná se o výrazné zpomalení oproti předchozím letům) nebude narušen vstupem konkurence. V poslední době se nejčastěji hovoří především o HTC, ale svůj krajíc koláče by si chtěly ukrojit i další firmy jako Sony, nebo Garmin. Aniž bych chtěl snižovat technologickou kvalitu kamer GoPro, nebo sílu značky, doporučuji investorům prozatím sledovat titul z povzdálí. Méně rizikově averzní investoři se pak mohou pokusit i o otevření krátkých pozic. Těm by mohlo hrát do karet i ukončení tzv. lock-up period (6 měsíců od IPO), kdy mohou prodávat akcie i insideři a na současné ceně by pro ně bylo logické část zisků realizovat.